donderdag 13 december 2018

Steek die kop BOVEN het maaiveld!

In deze maanden lijk ik wel te leven op het ritme van de theaterbel. Of de toneelbel, dat kan ook. Het aanbod is groot, en maar goed ook, dus moet ik logicagewijs enkele van die bellen aan mij laten voorbijgaan. Soms met een bevrijdende 'oef', soms met pijn in het hart. Af en toe, maar echt héél af en toe, laat ik mezelf overhalen ergens te velde een toneelschrijfsel te gaan bekijken omdat de 'vereniging' de reputatie heeft oerdegelijk te zijn, in de volksmond welteverstaan.
De 'vereniging' in kwestie beschikt over een curator, die zich laat omringen door gelegenheidsactoren. De hopman cureert een stuk, een regisseur en een tournee bij elkaar en hop, spelen maar.
Eerlijk? Vooruit dan maar. De poging vraagt om een venijnige spijker in de luchtbel. Het betreft hier een mager verhaaltje, waarvan je de plot voelt aankomen vanuit Sjakamakka. Onderhoudend, dat wel, maar vluchtig en futloos, popcorntheater zonder beladen of geladen maturiteitskost. U kunt tijdens het stuk makkelijk zat stiekem uw likes checken of een nieuw lief hopen te vinden op Tinder, zonder ook maar iets te missen. Jammer is dat. Wat is er mis met een plukje meer grimmigheid? Mag er dan niet stevig ingehakt worden op die olijke relatiesfeer? Waar is de rebellie gebleven en waarom hompelt iedereen zo fraai in de pas? Hoe kan het toch dat er hopeloos en onverrichterzake gezocht moet worden naar de hand van de regisseur? Toeme toch!
Lieve schat, gij die ik toendertijd en altijd de grootste groeibriljant heb genoemd; gij die mij met een vingerknip stomverliefd kon laten worden op uw spelplezier... Gij lijkt nu wel te smeken om een échte uitdaging, gij roept met doffe ogen om de gutsende hartstocht of haat in dit toneelwerk. Steek uw schone kop alstublieftjewel terug boven het maaiveld, dat vraag ik u met aandrang.
Dit hele stuk reikt in de ijlte, noch aards, noch gods en voegt niets toe aan het moois van de toneelwereld. Hopelijk is dit een tijdelijke dip en blijft de vereniging niet achteruit kachelen, want dat krijg je als er sleet zit op een concept en er te laat aan verandering is gewerkt. Maar gedenk, o mens: het is nooit te laat.
Sorry.
JV

Geen opmerkingen:

Een reactie posten